Om oss
Galleri Stattin drivs av Ingrid Stattin och Jan Lindahl i den gamla ombyggda ladugården på gården Högadal utanför Odensbacken i Östernärke. Gården ligger vackert i det småkuperade gränslandet mellan slätten och skogsbygden och är omgiven av åkrar, små skogspartier och beteshagar.
Ingrid Stattin
Ingrid utbildade sig på 70- och 80-talen på Gävle Konstskola, Forsa Folkhögskola, textil och på Konstfack, inredning. Sin djupa kunskap om färg, pigment och teknik fick hon när hon arbetade för konservator Alf Hedman och den stora restaureringen av målningar och skulpturer i Uppsala domkyrka på 70-talet och därefter med en rad andra kyrkor och historiska byggnader.
1983 öppnade Ingrid en egen ateljé på Upplandsgatan i Stockholm. Med sina kunskaper i stil- och konsthistoria tillsammans med gedigna kunskaper i både måleri- och textilhandverk kom hon att anlitas av både antikhandlare och privatpersoner för restaurering av gamla och värdefulla möbler.
1987 flyttade Ingrid till Örebro. Där återupptogs verksamheten med färg och inredning i äldre miljöer. Ett av de första uppdragen var restaurering av den stora muralmålningen i Örebro gamla badhus.
I Frövifors herrgård ansvarade Ingrid för interiörerna vid omvandlingen från kontor för Assi Domän till ursprunglig 1700-talskaraktär. I samband med byggnadsarbetena upptäckte Ingrid, dolt under sentida undertak, ett motivmålat tak från uppskattningsvis mitten av 1700-talet. Målningen var delvis brandskadad och Ingrid utförde ett omfattande antikvariskt restaureringsarbete. I arbetet med Frövifors herrgård ansvarade Ingrid för allt invändigt målningsarbete och utförde personligen marmoreringar och andra dekormålningar. Slutligen genomförde Ingrid alla inköp av textilier, möbler, belysning, husgeråd och andra inventarier för att herrgården skulle få tillbaka sin 1700-talskaraktär och kunna fungera som representationslokaler för Assi Domän.
Vid ombyggnaden av Röda Kvarn i Örebro deltog Ingrid som historiskt sakkunnig och utförde också en del restaureringsarbeten. Även vid renoveringen av Sigtunastiftelsen deltog Ingrid med såväl inredningskonsultarbete som hantverksarbete. Bredvid de offentliga miljöerna arbetade Ingrid också både som hantverkare och stilhistorisk konsult i privata hem, till exempel Medevi Säteri och Nasta herrgård.
De senaste decennierna har Ingrid helt ägnad sig åt sin egen konst med framför allt akvarell- och oljemåleri.
Ingrids konst är starkt känslomässig. Den präglas av ett sökande efter inre ro och trygghet i en orolig och ofta skrämmande värld. Ofta återkommer de ensamma husen med ett varmt sken ur fönstret i en stormig och ogästvänlig omgivning. Staketstolpar som stakar ut en möjlig väg genom tillvarons landskap. Eller en fågel Fenix som reser sig ur askan efter att ha förgjorts i elden. Man kan se Ingrids målningar som ett slags symboliska självporträtt där husen, fasaderna, fåglarna, staketen är speglingar av hennes själ.
Jan Lindahl
Jan började fotografera i slutet av 60-talet och framkallade samt kopierade bilder i köket hemma i barndomshemmet. Under tidigt 80-tal började han mer systematiskt ägna sig åt att tekniskt bemästra fotografering. Den svartvita sviten med nattbilder från Stockholm är ett resultat av hans studier av Ansel Adams zonsystem, där han genom exponering och framkallningsteknik behärskade stora kontrastomfång utan att förlora detaljer i vare sig högdagrar eller djupa skuggor.
Jan har aldrig helt konverterat till digital teknik, även om han numera har lämnat mörkrummet. Han använder klassiska storformatkameror med bladfilm, scannar negativen och gör ’mörkrumsarbetet’ i Photoshop. Hans stora intresse för fotografi som hantverk har övergått till den moderna tekniken, särskilt i arbetet med utskrifter. Mycket tid, pengar och energi har ägnats åt att förstå färgstyrning, tonomfång och hur hela kedjan från fotograferingsögonblicket till den färdiga utskriften påverkas av varje delmoment.
Jans bilder präglas ofta av lugn och lågmäldhet. De stora formaten och den fototeknik med storformatskameror ger en extremt hög detaljrikedom som inbjuder till att betrakta bilderna på avstånd, men också att gå riktigt nära och upptäcka nya bilder i bilden. Motiven är ofta hämtade från naturen, men han är inte primärt en naturfotograf utan söker snarare efter sinnesstämningar. Det är nog ingen tillfällighet att de bilder som har sålts till offentlig miljö ofta har hamnat i vårdmiljöer såsom sjukhus, vårdcentraler och äldreboenden.
Bakom kulisserna
Se vad som händer bakom kulisserna på Ateljé Stattin.
Bli inspirerad av konst
Bli inspirerad av vår gemensamma konst, eller få hjälp med att realisera din konst med print.